22 Ιαν 2009

ΑΠΑΤΗ στο τετράγωνο

AndyWarhol: Marilyn Monroe -1967

............................" Ο άνθρωπος που είναι ανίκανος για τέχνη
..............................δημιουργεί μια νέα τέχνη στα μέτρα του."
.......................................................                ..........Nietzsche

Μια ακόμη επανάληψη στην τέχνη, όπως αυτές της μαζικής παραγωγής αλλά βαφτισμένη στην ανερχόμενη κυριαρχία των ΗΠΑ. Η Αμερική διεκδικεί τα σκήπτρα από την γηραιά ήπειρο και η Νέα Υόρκη από το Παρίσι. Μετά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο οι Ηνωμένες πολιτείες είναι ο μεγάλος νικητής. Χωρίς πολεμικές επιχειρήσεις στο έδαφός τους, διατηρούν όλες τις υποδομές τους ανέπαφες και στις καρδιές τους την πικρή γεύση της απόρριψης από τα σαλόνια της Ευρώπης. Είναι βλέπετε οι παρίες της άλλοτε κραταιάς Ευρώπης που έτρεξαν εκεί για να πραγματοποιήσουν το όνειρο που τους το αρνιόταν η πατρίδα τους. Τα κατάφεραν αλλά τώρα θέλουν και τη δόξα.

Όλες οι τάσεις της τέχνης ακολουθούν τις αντίστοιχες τις Ευρώπης εκτός ίσως ένα κομμάτι της μουσικής (Τζαζ). Ζητούν απεγνωσμένα κάποιους να ανοίξουν το δικό τους δρόμο. Δεν μπορούν να περιμένουν και θεοποιούν όποιον διαφέρει από τη συμβατική συμπεριφορά της συντηρητικής κοινωνίας τους. Τι ειρωνεία μια κοινωνία με την μαζικότερη παραγωγή ομοιομορφίας, να αποζητά το διαφορετικό για να ξεχωρίσει.

Μη φανταστείτε ότι τα αφήνουν όλα στην τύχη. Αποθεώνουν όσους πέθαναν νέοι (η όσους εξωθήθηκαν) και δεν μπορούν να υπερασπίσουν τη διαφορετικότητά τους: Μέρυλιν Μονρόε, Τζέημς Ντίν, Ελβις Πρίσλευ μονοπωλούν μετά το θάνατό τους το νεότευκτα media προβάλλοντας το εφήμερο και τη νεότητα ως αξία καθαυτή. Δεν άργησε όλη αυτή η προσπάθεια να βρει τον ιερέα της και στις εικαστικές τέχνες που δεν είναι άλλος από τον Άντυ Γουώχολ, παιδί της μόνης τέχνης που μεσουρανούσε στην Αμερική, της διαφήμισης.

Ο Άντυ Γουώχολ συνεπής με την καταναλωτική αγορά, “κλέβει” τις πρωτοποριακές κινήσεις του μοντερνισμού, μόνο που δεν αντικαθιστά το νόημα, (το θεωρεί ως μη αναγκαίο στα έργα του) εκτός από το να αλλάξει τα εκτεθειμένα αντικείμενα (βλέπε κονσέρβες, και συσκευασίες αμερικανικών καταναλωτικών προϊόντων). Αντίθετα θεωρεί την ζωή του ως μέρος της τέχνης του και επιδίδεται σε μια προκλητική επίδειξη ελευθεριότητας και Show off (όπως η άσπρη περούκα). Οι ανερχόμενοι σταρ του Χόλιγουντ και της μουσικής βιομηχανίας συρρέουν για να τους φτιάξει τα πορτρέτα τους, δίνοντάς και παίρνοντας προβολή.

Ποια είναι η τέχνη του Γουόρχολ; η συνεχής επανάληψη χωρίς απαιτήσεις μοναδικότητας (άλλωστε τα έργα του είναι εκτυπώσεις ακόμα και η υπογραφή του) αλλά και χωρίς αιτήματα τέχνης. Τα χαρτιά περιτυλίγματος είναι όλη κι΄ όλη η αναφορά του. Αυτό που αναδεικνύει τα έργα του και τα κατατάσσει στον χώρο της τέχνης είναι η ζωή του, οι σχέσεις του με τις διασημότητες, και η ανάγκη της Αμερικής για πρωτοπορία.

Όλοι εμείς, όπου κι αν βρισκόμαστε όποιου μορφωτικού επιπέδου κι’ αν’ είμαστε ξέρουμε το στιλ, εάν όχι απαραιτήτως το όνομα: είναι αυτός με τα πολλαπλά πρόσωπα και τα φανταχτερά χρώματα, αυτός που έφτιαξε το πορτρέτο της Μέρυλιν ντε… Αυτός είναι ο Άντυ Γουώχολ, που έδωσε κάτι σαν τέχνη (εύπεπτο, αναπαράξιμο, στιλάτο), στα ανερχόμενα και πεινασμένα για κυριαρχία, αμερικάνικα ΜΜΕ που μας τον μπούκωσαν με κάθε τρόπο. Αυτό σηματοδοτεί την μετατόπιση (και εν τέλη απαλλοτρίωση) της αισθητικής κρίσης από τον σκεπτόμενο θεατή (αληθεύων κατά Χαϊντεγκερ) στον πειθήνιο καταναλωτή, που παραμετροποιήται και γίνεται target group στο marketing.

Νομίζω, εάν για κάτι έπρεπε να μείνει στην ιστορία της τέχνης, ο Άντυ Γουώχολ, είναι ως σύμβολο μιας γιγάντιας απάτης που καταρράκωσε την ίδια την αξία της τέχνης, εφ’ όσον περισσότερο την χρησιμοποιείται παρά την υπηρέτησε.

9 σχόλια:

  1. Ο βανδαλισμός της τέχνης λοιπόν,
    .. συνεχίζεται
    Κυρίως για όσους συμβίωσαν μαζί της

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @απατεωνες Δεν νομίζω οτι σε έπιασα, κάτι μου διαφεύγει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θα συμφωνήσω μαζί σου, ειδικά στο τελευταίο.
    Το να υπηρετείς την τέχνη επί της ουσίας, είναι πράγμα δύσκολο, και, πόσοι αλήθεια το κάνουν σήμερα????
    Όμως....
    Παρόλο που η "τέχνη" του στερείται νοήματος, προσωπικά, δέχομαι πως ήταν ο πρώτος που παρουσίασε κάτι τέτοιο. Δηλαδή μια τέχνη επιφανειακη και σαφώς διακοσμητική, η οποία όριοθετεί, κατα τη γνώμη μου, μια αλλάγη γενική, μια στροφή στο εφήμερο, το γρήγορο, το φαστ φουντ...
    Και καλά αυτός....
    Τι γίνεται όμως με τους άλλους?
    Όλους αυτούς που απλά αναπαράγουν ένα ύφος χωρίς κανένα προσωπικό προβλματισμό?
    Δύσκολα θεματάκια βάζεις...
    Τροφή στις αγωνίες μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ε και? όλοι οι ποπαρτίσες τι κατέγραφαν το αιώνιο? Για δες στο Google πόσα μουσεία υπάρχουν γι' αυτό το εφήμερο του Γουώχολ, ούτε στον Πικάσσο δεν αφιερώθηκε τόση προβολή.
    Όσο για τη δεύτερη επισήμανση ανέτρεξε πάλι στο ίδιο πρόσωπο που ίσως είναι και η μόνη συμβολή του στην τέχνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Από τη στιγμή που υφίσταται χρηματιστήριο τέχνης, το παιχνίδι παίζεται με όρους marketing.
    Και γνωρίζουμε ότι οι δημόσιες σχέσεις μόνο ανιδιοτελείς και αθώες δεν είναι.
    Έτσι, τα πάντα παίζονται ultra mures.
    Οι καλλιτέχνες έχουν δευτερεύοντα λόγο και οπωσδήποτε την ανάγκη ενός ατζέντη για να "υπάρξουν".
    Κι ενός μαικήνα, στη συνέχεια.
    Αυτό ήταν ο Γουώρχολ και τίποτε παραπάνω.

    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Άστο, τίποτα
    Κοίτα, άμα βλέπω την λέξη απάτη εγώ,
    παραμιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Fegia Δες την προτελευταία παράγραφο όπως την τροποποίησα με αφορμή το σχολιό σου. Επίσης πρόσθεσα και ένα απόφθεγμα του αγαπημένου Νίτσε στην αρχή. Νομίζω όμως ότι το χρηματιστήριο τέχνης, είναι ένα παράγωγο της απαλλοτίωσης της τέχνης. Μέ λίγα λόγια πρώτα κάμπτονται οι αντιστάσεις, ομογενοποιήται το προϊόν και στην συνέχεια εκποιήται.

    @απατεωνες Εμ βέβαια πως δεν το σκέφτηκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Έχεις δίκιο, ασφαλώς, αν και μερικές φορές (ιδιαίτερα στα χρόνια μας όπου οι αντιστάσεις είναι από κούνια κεκαμένες) η ιστορία θυμίζει την κότα με το αυγό...

    Όσο για τον Νίτσε, περιττεύει να δηλώσω την απόλυτη συμφωνία μου.

    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ας φορέσω και εγω την αναρχοαυτονομη μασκα μου στο χώρο σου..
    Διαβαζοντας και τις 2 αναρτησεις σου(ειδικα τη προηγουμενη)χάρηκα παρα πολυ για οσα διαβασα..παντα μου αρεσε να μπαινουν καινουργιες απόψεις,καινουργιες ιδεες στο μαυλο μου..παντα μου αρεσε να μαθαινω πραγματα έστω και αργοπορημενα(..κάλλιο αργά παρά ποτε..)
    Η τεχνη ήταν και θα ειναι προσωπικα για μένα μια διχασμένη προσωπικοτητα..για να μη πολυλογω και σε κουράζω επειδη αποψη για τον Γουοχωλ δεν έχω γιατι δεν τα ηξερα ολα αυτά που παραθετεις,αλλα αν κρινω απο τα λεγομενα σου, ο Γουοχωλ κάνει αυτο που κάνουν όλοι οι άλλοι σε άλλες επιμέρους τέχνες..καιροσκοπεί και συμβαδίζει συμφωνα με τους ορους της εποχής..συνφωνα με την αύρα της ποσότητας..αυτό δε γινεται και στη μουσική?αυτο δε γινεται και σε άλλες τοσες τέχνες?Μπροστα βγαινουν αυτοι που το συγχρονο και συναμα καταστροφικο marketing απαιτει..και για να σου δωσω ενα παραδειγμα μουσικο που συνάγει με τη τέχνη..Ο Ψαραντώνης ειναι ισως ο μεγαλυτερος μουσικος και εκφραστής της ελληνικής παράδοσης..ολος ο κοσμος(οχι εδω..τον κοσμο σε αλλες χώρες εννοω, τον συγκαταλεγουν ως ενα απο τους μεγαλυτερους ανθρωπους της συγχρονης μουσικης τέχνης..γιατι παντρεψε τη τεχνη της ποιησης με τη τέχνη της λυρας και των αισθηματων)..ΠΕΣ ΜΟΥ ΤΩΡΑ ΠΟΣΟΙ ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ ΤΟΝ ΨΑΡΑΝΤΩΝΗ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΝΩΣΤΟΥΣ-ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ?..ΛΙΓΟΙ..
    Οπως και να χει χαιρομαι για αυτό που διαβασα..ειδικα η προηγουμενη αναρτηση σου ηταν καταπληκτικη.
    Γεια χαρα
    Αντωνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή